Search

Handelaren willen geen autovrije binnenstad

middenstandsactie20110225.jpg
Dendermonde – De middenstandsgroepering Handelskern Centrum overhandigde vorige vrijdag aan schepen Bart Van Malderen een nota tegen het plan om het stadscentrum autovrij te maken. Liefst 200 handelaren zetten hun handtekening onder het document.

De middenstand protesteert tegen bepaalde elementen in het voorontwerp van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Dendermonde dat in december werd voorgesteld. De winkeliers benadrukken dat ze het niet zullen overleven als het winkelhart van Dendermonde autovrij gemaakt wordt en volgens hun schatting meer dan 1.000 parkeerplaatsen in de binnenstad en de rand verloren gaan.

Octave Tecqmenne, voorzitter van de Handelskern Centrum: “We zijn tegen het mobiliteitsplan waarin alleen maar parkeerplaatsen verdwijnen zonder realisatie van de beloofde alternatieven. Er zijn al genoeg parkeerplaatsen weg, onder meer voor busbanen.”

“No parking, No business”

De handelaren vragen uitdrukkelijk dat alle parkeerplaatsen behouden blijven, want “no parking, no business” klinkt het. “Kijk maar naar de succesfactoren van baanwinkels en overdekte koopcentra: veel gratis parking, passage en autobereikbaarheid. Vooral wegens parkeerproblemen in en rond Oude Vest zijn al 2 centrumwinkels, namelijk JBC en Premaman verhuisd naar een nieuw baanwinkelcomplex langs de Mechelsesteenweg”, zeggen de actievoerders.

“Autovrije zaterdag was fiasco”

De belangrijkste vraag van de handelaren is om de binnenstad niet autovrij te maken. Handelaar Gino Van Der Vreken: “De autovrije zaterdag in december was een regelrecht fiasco. Dit is een koopstad. Onze klanten komen doelbewust kopen en kunnen parkeren voor de deur van onze winkel. Dat is een belangrijke troef en ze zijn dat al jaren gewoon. Consumenten winkelen graag waar ze gemakkelijk , dus dichtbij, kunnen parkeren. Bovendien kan men Dendermonde niet vergelijken met Gent of Antwerpen. Om leefbaar te zijn, hebben de Dendermondse winkels nood aan die autorijdende klanten die soms minder mobiel zijn of van ver buiten Dendermonde komen. Behoud wat goed werkt en wat de klanten okay vinden. Er is vooral extra parking nodig.”

Tegen een stationswinkelcomplex

De handelaren protesteren ook tegen het geplande stationswinkelcomplex dat naast kantoren ook winkels en horeca zou huisvesten. “Dit is onnodige concurrentie en bedreigt het functioneren van de binnenstad”, voorspellen de handelaren. Handelskern Centrum is ook tegen het vergroten van het ‘kernwinkelhart’ van de Stationsstraat tot de Grote Markt, via de Franz Courtensstraat en de Bogaertstraat tot de Oude Vest.

“We menen dat het compacte, niet-autovrije kernwinkelhart met zoveel mogelijk winkels dicht bijeen en vlot met de auto bereikbaar moet blijven en slechts moet bestaan uit Brusselsestraat – vanaf het Heldenplein tot aan Vlasmarkt – Vlasmarkt en Oude Vest. Groter is onrealistisch wegens de leegstand van winkels in steden en zelfs eerder teveel dan te weinig winkelpanden.”

Schepen Bart Van Malderen, die de petitie in ontvangst nam, verklaarde zich bereid tot een directe dialoog met de middenstand.

Select 2022Select 2022

Meer nieuws

Wereldwinkel Dendermonde steunt 11.11.11

Begin november is traditioneel de campagne-periode van 11.11.11. Dit jaar wil Oxfam-Wereldwinkel Dendermonde de actie op een speciale manier ondersteunen. 10% van

Eén reactie

  1. Waarom toch tegen een autovrije winkelstraat? Nergens zo gezellig winkelen als in Aalst in de Kattestraat, Zoutstraat, … en waarom ????? omdat daar geen auto’s rijden ! Minst aangename straat in Aalst is de Nieuwstraat, waarom? Omdat daar wel auto’s rijden !
    Wake up Middenstand, volgens de pop poll zijn meer mensen vóór een autovrije winkelstraat, is klant dan geen koning meer?

Geef een reactie