Zoeken

PLUS stelt een half uur gratis parkeren voor

Dendermonde – Patrick Meulebroek, de helft van de PLUS-fractie in de gemeenteraad, had in de krant gelezen over de evaluatie van het parkeerplan in Dendermonde centrum. Tijdens de voorbije gemeenteraad wierp hij daarom een voorstel in de groep. Waarom geen half uur gratis parkeren, zo vroeg hij zich af, in plaats van het kwartiertje nu?

Meulebroek haalde zijn eigen mini-onderzoek aan (“85% van de gratis tickets zijn verlopen”) en wist te vertellen dat het heel regelmatig gebeurt dat mensen om het kwartier een ticketje gaan halen en dus langer blijven staan. (Het concrete voorbeeld wou hij wel niet in tijdens de openbare vergadering vertellen…)

Bovendien, zo zegt Meulebroek, is een kwartier te kort om rustig de nodige aankopen te kunnen doen. “Dit brengt toch wel enige drukte en zenuwachtigheid, zelfs wrijvingen in de winkel tussen de klanten”, zegt hij. De eenvoudigste oplossing: een half uur in plaats van een kwartier.

Bart Van Malderen haalde het voorstel onderuit. Niet alleen gaat het in tegen de filisofie van het parkeerplan, waar kortparkeren in het centrum en langparkeren aan de rand geldt, maar zijn de argumenten ook stuk voor stuk te gebruiken voor verdere uitbreidingen naar 45 minuten, een uur… Een straatje zonder eind.

En jij? Wat denk jij dat er kan verbeteren aan het parkeerplan? Laat het weten in de comments.

Select 2022Select 2022

Meer nieuws

Wereldwinkel Dendermonde steunt 11.11.11

Begin november is traditioneel de campagne-periode van 11.11.11. Dit jaar wil Oxfam-Wereldwinkel Dendermonde de actie op een speciale manier ondersteunen. 10% van

4 reacties

  1. Ik vind het geen slecht idee dat de gratis parkeertijd verlengd zou worden. Een kwartiertje is wel heel erg kort. Als je een winkel binnenstapt moet je al het geluk hebben dat er geen wachtenden voor je zijn of je gratis kwartiertje zit er al ap. En dan heb ik het niet zo zeer bij de bakker, maar bij andere handelaren (fotograaf, multimediawinkels,…) waar je bij een aankoop toch wel wat uitleg wenst. Het parkeerbeleid in Dendermonde op zich is nu al om te huilen. In andere steden worden er vaak mooie alternatieven aangeboden zoals randparkings met daaraan verbonden goed geregelde bus- en/of tramdiensten, die ervoor zorgen dat je een ‘reden’ hebt om met de auto uit de stad te blijven. Het innen van parkeergelden is niet meer dan een verdoken vorm van belastingen, niet meer maar zeker ook niet minder.
    Het is mischien eens een ideetje voor het stadsbestuur om werk te maken van alternatieven die de moeite waard zijn ipv extra zakkenvullerij.

  2. Ik vind het geen slecht idee dat de gratis parkeertijd verlengd zou worden. Een kwartiertje is wel heel erg kort. Als je een winkel binnenstapt moet je al het geluk hebben dat er geen wachtenden voor je zijn of je gratis kwartiertje zit er al ap. En dan heb ik het niet zo zeer bij de bakker, maar bij andere handelaren (fotograaf, multimediawinkels,…) waar je bij een aankoop toch wel wat uitleg wenst. Het parkeerbeleid in Dendermonde op zich is nu al om te huilen. In andere steden worden er vaak mooie alternatieven aangeboden zoals randparkings met daaraan verbonden goed geregelde bus- en/of tramdiensten, die ervoor zorgen dat je een ‘reden’ hebt om met de auto uit de stad te blijven. Het innen van parkeergelden is niet meer dan een verdoken vorm van belastingen, niet meer maar zeker ook niet minder.
    Het is mischien eens een ideetje voor het stadsbestuur om werk te maken van alternatieven die de moeite waard zijn ipv extra zakkenvullerij

  3. Er zijn genoeg gratis randparkings om te parkeren maar dan moet je helaas toch wat stappen. Het stadsbestuur heeft al eerder staan onderhandelen voor buslijnen door het centrum maar het stad kan die niet zomaar aanmaken. Dat zijn beslissingen van De Lijn. Bovendien was er een tijd gelegen een prachtig initiatief, je kan gratis een fiets gebruiken van het stad. Zo kon je je wagen op de Bruynkaai parkeren en dan met de fiets naar het stad gaan. Maar veel van die fietsen werden gestolen of vernield door vandalen waardoor het project volgens mij nu niet meer bestaat. Een kwartiertje is inderdaad kort en daarom dat ik dat nooit gebruik, ik parkeer me altijd aan de rand en ga dan gewoon te voet. De parking van het zwembad of de Leopold II laan zijn goede plaatsen om te parkeren als je op het vestje bent, je bent vrij snel op het vestje via tal van straten die uitkomen op het vestje van de Leopold II laan. Op de Zuidlaan kan je dan ook weer gratis parkeren en ben je meteen in de Brusselsestraat (kant Brusselse poort). Een half uurtje zou inderdaad wenselijk zijn in plaats van een kwartiertje maar ik klaag er niet over. Er zijn genoeg plaatsen in de buurt waar ik me gratis parkeer en op nog geen 5 min stappen sta ik al op de plaats waar ik moet zijn. Gelijk waar in het stad. Ik kan wel begrijpen dat dit een probleem is voor mensen die slechter te been zijn, en kan ik de situatie begrijpen. Maar mensen die uit luiheid zich voor de deur willen zetten in plaats van 200 meter verder op een gratis parking ofzo…

    Heb tot nu toe altijd al dingen kunnen kopen in het stad zonder te moeten betalen, altijd via de gratis parkings. Heb nog maar één keer kort parkeren moeten gebruiken, toen ik een hamburger op de markt ging halen en ik me op de Gedempte Dender ben gaan zetten. En dan was mijn kwartiertje voldoende, anders had ik me wel ergens anders geplaatst.

  4. Op het eerste zicht lijkt het interessant; een half uur gratis is beter dan een kwartier gratis. Maar let op; de “rotatiesnelheid” halveert, met als gevolg meer parkeerplaatszoekers. Ik maak regelmatig gebruik van het gratis kortparkeren en heb daar meestal voldoende tijd mee. Voor langdurig parkeren heb je voldoende alternatieven aan de rand, al stel ik me de vraag of deze voldoende zichtbaar aangeduid zijn vanuit de binnenstad als geheugensteun voor de meestal slenterende parkeerplaatszoekers (vooral ‘T vestje)

Geef een reactie