Snelheidswijziging op Mechelsesteenweg

Dendermonde – Nadat vanaf september het snelle verkeer op de Noordlaan aan banden werd gelegd, is nu de Mechelsesteenweg aan de beurt. Sinds dinsdag mag je daar ook overal maar 50km/u meer rijden. “De snelheidswijziging werd op de gemeenteraad unaniem aanvaard, dit is een teken dat iedereen wil meewerken aan een veiliger verkeer”, vertelt schepen van mobiliteit, Bart Van Malderen (sp.a). Het doel van deze maatregel is het aantal ongevallen op het grootste pijnpunt van de stad doen dalen. “De stad plant een overgangsperiode, maar de eerste vaststellingen lijken alvast positief. We gaan de bestuurders, via gele fluoborden, de evolutie van het aantal ongevallen duidelijk maken”, aldus Van Malderen.

Wat denkt u van deze maatregel?

Select 2022Select 2022

Meer nieuws

Ros Beiaard souvernierposter via Editie

Het hart van de Dendermondenaren klopt voor ‘ons peirt’. Ook dat van Editie, waarvan de redactieploeg de Ros Beiaardommegang op de voet

Circus Pipo in Dendermonde

Circus Pipo slaat binnenkort zijn tenten op in Grembergen. De voorstellingen vinden plaats van 11 tem 15 mei 2022 op het Raymond

6 reacties

  1. Ik vind deze maatregel zeker goed voor de situatie overdag. Echter ’s avonds & ’s nachts op een bijna verlaten 2-vaksbaan moeten tuffen tegen 50 km/h vind ik overdreven. Dan zou een max snelheid van 70 km/h moeten toegelaten worden. Daarom vind ik het ook overbodig dat er geflitst wordt tussen 21.30 h en 06.00 h.

  2. Op zich was deze baan niet echt een ‘ongevalsbaan’ naar ik mij herinner. Wél een hel voor voetgangers en fietsers om over te steken. Misschien hadden ze de snelheid beter zo gelaten, maar een aparte rechtse strook voorzien voor het opdraaien aan de winkels én een 4-tal oversteekplaatsen met verkeerslichten en drukknoppen voor voetgangers en fietsers. De grootte en opbouw van deze weg nodigt in elk geval uit om veel harder dan de toegelaten 50km/u te gaan rijden.

  3. Dit was wel te verwachten eh.

    Maar inderdaad, er passeert daar genoeg volk te voet, en er moeten daar genoeg auto’s uitrijden van parkings, om die maatregel eigenlijk te verantwoorden. Al zit er iets in Annicks idee om er ’s nachts 70 van te maken…

  4. Voor alle duidelijkheid, deze maatregel is een tijdelijke maatregel tot de herinrichting van de Mechelsesteenweg, die zou dan het doorgaand verkeer moeten splitsen van het winkelverkeer.

    Ik kan begrijpen dat als je van de winkels komt 70 wat te rap is, ik weet dat er regelmatig ongevallen gebeuren, een kennis van mijn ouders is er zelfs om het leven gekomen. Toch ben ik een tegenstander van deze verlaging. Ik moet alle dagen twee keer naar mijn werk rijden (en dus twee keer afkomen) via de Mechelsesteenweg. Sinds de snelheidswijziging rij ik er niet meer op mijn gemak maar er is geen alternatieve route. Via het hoogveld en door de wijk het Keur moet je ook niet rijden.

    Waarom rij ik niet op mijn gemak? Wel, die baan is gewoon gevaarlijk! Het verkeer is nu één grote blok want alles en iedereen rijd 50, je staat op het tweede rijvak aan de Noordlaan want het eerste is voor af te draaien richting Sint-Gillis, akkoord, je kan daar ook gaan staan maar dan ga je meerdere keren voor de lichten moeten staan. Wanneer je in zo’n blok verkeer zit, en zeker als er op het eerste rijvak drie of vier vrachtwagens hangen dan kan je er niet voor bij en dan heb je maar één keuze als je richting Baasrode moet, je tussen de vrachtwagens persen, en soms schuiven ze dan vlak voor je auto (ze rijden je bijna van de baan) omdat zij richting Vlassenbroekbrug moeten maar niet vroeger kunnen afdraaien, want daar rij ik en andere auto’s dan weer. Ik had schrik voor dergelijke situatie, en het is uitgekomen ook.

    Vroeger kon je al die vrachtwagens nog inhalen en dan kon je vlot terug op het eerste rijvak gaan rijden. Het probleem doet zich overigens opnieuw voor als ik naar huis rij, dan sta ik ook op het tweede rijvak richting Dendermonde (van Baasrode) omdat het eerste rijvak volstaat met verkeer dat afslaagt, daar gaat het nu wel wat vlotter dan aan de Mechelsepoort maar ook hierweer kan je meerdere keren voor de lichten staan, en tijdens het spitsuur sta je al van voor het rondpunt in file aan te schuiven.

    Waarom geen rijstrook 70 en de andere 50? Het verkeer van de winkels kan vlotter de straat op rijden, en het doorgaand verkeer kan 70 blijven hanteren? Zoals dit bord http://www.wegcode.be/images/verkeerstekens/F91.gif (alleen is dit nu voor 3 rijstroken)

    Nu ja, de logica is ook ver te vinden want de lichten aan de Gentsesteenweg vind ik ook niet logisch, hoe vaak ik al niet voor beide heb gestaan, moesten ze die lichten hadden gekoppeld aan de Donckstraat zodat beide op rood springen, dan zou je niet voor beide lichten kunnen staan en moest je ook niet zo lang staan wachten als je vanuit Dendermonde centrum komt.

  5. Inderdaad, zebrapaden zijn er zeker en vast nodig!!
    En om na een bepaalde uur de toegelaten snelheid op te trekken tot 70, daar kan zeker eens over nagedacht worden.

  6. Het stadsbestuur heeft onlangs het zeebrapad ter hoogte van de GB laten verwijderen wegens te gevaarlijk…???? Oversteken kan enkel nog ter hoogte van de Korte Dijkstraat.

    Ik merk ook op dat de max snelheid in de woonwijk Het Keur en op de hoofdweg Mechelsesteenweg beiden 50 km/h is. Begrijpe wie kan.

Geef een antwoord