Zoek

Oude Vest opnieuw met waterpartijen of niet?

oudevestwaterpartijen.jpg

Dendermonde – Op de weblog van Jempi Verhofstadt wordt een interessant debat over de herinrichting van de Oude Vest gevoerd. ‘Ingrid van de Vander’ (pseudoniem) stelt voor om opnieuw waterpartijen te introduceren in het straatbeeld.

“De brede laan die grotendeels wordt ingenomen door slordig geparkeerde wagens tart elke verbeelding en laat zeker geen gezellige indruk na. Een bovengrondse parking ergens in de buurt zou al een hele vooruitgang zijn. Wij denken hier bijvoorbeeld aan de koer van de oude Abdijschool. De brede laan zou dan plaats bieden aan ofwel een bijkomende rij winkels in het midden, of een waterpartij zoals vroeger (met op bepaalde afstanden enkele brugjes als oversteekplaats – gezellig! Ik zie het zo voor me!). Dit zou ongetwijfeld het stadsbeeld meer verfraaien dan de geplande jachthaven waar weer maar een deel van de (Dendermondse?) bevolking bij gebaat is.”

Jempi: “We lazen met belangstelling de inzending van ‘Ingrid van de Vander’. Vooral het voorstel in verband met de Oude Vest trok onze aandacht. We lieten onze fantasie even de vrije loop en aan de hand van de tekst van de inzending maakten wij een ontwerp (nvdr: zie afbeelding) van het gedeelte omtrent de kledingzaak C & A.”

Wat denk jij hiervan? Laat het even weten in de commentaren.

Select 2022Select 2022

Meer nieuws

Wereldwinkel Dendermonde steunt 11.11.11

Begin november is traditioneel de campagne-periode van 11.11.11. Dit jaar wil Oxfam-Wereldwinkel Dendermonde de actie op een speciale manier ondersteunen. 10% van

8 reacties

  1. Fantastisch!

    Dit zou de stad inderdaad veel meer verfraaien dan een jachthaven en momenteel is het inderdaad een slordige laan die niet echt uitnodigt tot winkelen met al die parkeerplaatsen op de straat. Natuurlijk is dit enkel mogelijk mits voldoende parkeergelegenheid natuurlijk.

    Echter stel ik me de vraag of het doenbaar is om een waterpartij in het midden te hebben, met daar dan aan beide zijden nog een straat en een breed voetpad. Denk dat het op vlak van winkelstraat veel aangenamer is als men dat hele stuk autovrij maakt zoals een aantal binnensteden. Dan krijg je een prachtige winkelpromenade met heel wat plaats waar winkeliers hun waren op de straat kunnen uitstallen, waar terrasjes kunnen staan ed.

  2. @Aspharanx: Yeah Right man, weer onnoemelijk veel geld wegsmijten om de Oude Vest weer open te graven. Vroeger is daar al eens een waterpartij geweest. Dit wordt dus net als de gedempte Dender weer verloren geld.

    Daarnaast, waar ga je de auto’s laten rijden? Onder water ofzo?

    En bevorderlijk voor de winkels zal het ook niet zijn, want met een waterpartij in het midden kan je nooit onmiddelijk van de ene kant naar de andere kant.

    Heb je ooit ergens in Belgie al een belangrijke winkelstraat gezien waar een waterpartij door het midden loopt? NOT

    Ik zie het al voor me, na de Oude Vest in Dendermonde, ook Gent Veldstraat, Antwerpen Meir, Brussel Nieuwstraat, met waterpartijen.

    Goed bezig allemaal!

  3. Los van de discussie (??) hier over het al of niet uitvoerbaar zijn van een grote, kleine, miniwaterpartij op de oude vest, raad ik u wel eens aan in Gent te gaan kijken in de buurt van het Geeraart Duivelsteen; daar graven ze de hele boel terug open en bouwen ze twee GEMETSTE bruggen. Die hele buurt ( tweemaal de oude vest ) was altijd één grote parking. En de gedempte dender verloren geld?? De raad van state heeft beslist dat die demping onwettig was en los daarvan heeft men zo het karakter van onze stad naar de vaantjes geholpen.

  4. @Wouter
    Er heeft daar inderdaad al water geweest, en omdat het daar een volksbuurt was en die tijd dat water meer werd gebruikt als open riool heeft men dat gedempt. Ook omdat het water wel eens de neiging had om te overstromen. De dag van vandaag moet het mogelijk zijn om terug water te hebben en dat min of meer proper te houden (zoals de Oude Dender), want men is voor dezelfde reden begonnen met het dempen van de Oude Dender.

    En ja ik ga de auto’s onder water laten rijden… Zoals ik al zei kan men er misschien beter een voetgangerszone van maken zodat auto’s er niet hoeven te rijden, omdat er wat weinig plaats is om auto’s te rijden, water, breed voetpad, …

    Nee je kan inderdaad niet onmiddelijk van de ene kant naar de andere kant maar met een aantal brugjes moet het lukken, dan moeten mensen maar wat verder stappen. Vaak kan je op de Oude Vest ook niet van de ene kant naar de andere kant omdat het er vol staat met auto’s.

    Overigens zou zoiets uniek zijn, buiten wat ik hier net lees van pee over het project in Gent. Het zou een meerwaarde zijn voor de winkelstraat want dan is het niet gewoon een winkelstraat zoals er zovelen zijn. Overigens is bv. de Meir ook een volledige voetgangers zone, en is onze vest in totale breedte (geven naar gevel) breder dan de Meir, in principe zou men er dus water kunnen laten doorlopen 😉

    Enkel de kostprijs kan zo’n project natuurlijk tegenhouden, maar dat neemt niet weg dat we kunnen discussiëren over het al dan niet heropenen. Dit is een discussie die er is gekomen na een idee op de blog van jempi, dit is geen project van het stadsbestuur of whatever dus het kan geen kwaad om eens te dromen van hoe zo’n straat er zou kunnen uitzien.

  5. Het kan ook geen kwaad, om zulke projecten niet te steunen…

    Dromen mag en kan, maar ik ken dat in Dendermonde. Er wordt teveel geld weggesmeten… Kijk maar naar de gedempte Dender…

  6. Ja, mooi. De Oude Vest terug in al zijn glorie. Maar allemaal al eens vernoemd tegen bepaalde politici. Resultaat, juist niets. En voor diegenen die de waterpartij vroeger niet hebben gekend, het volgende: In het Vestje kon gezwommen worden en er werd in gezwommen. Pas veel later liet men alles verkommeren, ( na de tweede wereldoorlog), waarna de demping volgde, samen met de afbraak van twee brugjes, eentje aan de Lindanusstraat en het andere aan de Sint Jacobstraat.. Toen werd er gevoetbald en gespeeld op de “plage” zoals het gedempte water werd genoemd, tot wanneer de bestrating volgde. Later kwamen dan de betonnen paleizen, lees winkels. Hier was wat beters mee te doen, men kon de oude geveltjes gerestaureerd hebben en geintegreerd in het winkelcomplex. Ook de hofjes konden na restauratie nog dienst gedaan hebben voor het onderbrengen van allerlei zaken. Let maar eens op de grote hof in de Lindanusstraat. Zie ook bv. Veurne en in Gent het Patershol/Drongenhof. Het laten verkommeren van bepaalde zaken blijkt hier de nationale sport te zijn. Wanneer het genoeg vervallen is, kan men het gemakkelijker aan de man brengen dat het zal afgebroken worden. Begrijp je. Er zijn zo voorbeelden genoeg te noemen en vele in verband met de oude fortificaties, waarvan er nog weinig overblijft.
    Natuurlijk zou zoiets als de Oude Vest weer handen vol geld gaan kosten, geld dat men eigenlijk niet heeft. Een parking op de koer van de vroegere abdijschool,… ik denk niet dat dit eigendom is van de stad. De heropening van de Dender aan de Kasteelstraat kan niet worden vergeleken, daar wist men van tevoren dat dit stuk Dender niet mocht gedempt, zodat ze daar nu op de blaren moeten zitten.
    Om dan nog te zwijgen over de geplande ophaalbruggen over dat stuk Dender.
    Zowat 20 jaren geleden werden de ophaalbruggen verwijderd, wegens te grote hinder voor het verkeer en onderhoudskosten. Is er nu misschien geen verkeer meer en gaat het onderhoud nu niets kosten? Deze bruggen zouden moeten dienen om schippers van de pleziervaart toe te laten tot in het centrum te komen. Het Sas en de brede waterpartij aldaar is dat misschien mijlen verwijderd van het centrum??? Wie moet er eigenlijk met zijn bootje tot achter de Markt geraken?
    Misschien gaan die schippers mee de kosten dragen van de aanleg der nieuwe beweegbare bruggen! We houden ons hart vast voor wat gaat gebeuren met de Noorlaan, wanneer daar de Dender opnieuw gaat opengemaakt worden. Enfin, we gaan maar ophouden, want wanneer men hierover wil verder gaan dan zit men in een straatje zonder einde. Groetjes.

  7. Iedereen met een minimum aan gezond verstand, ook degenen die een maximale heropening van de oude dender willen, zullen toch weten ( hoop ik ) dat dit nobel streven definitief ophoudt aan de dam waar de Noordlaan alles afsluit. Ik denk niet dat men bij de hogere instanties gek genoeg is om de heropende dender tot tegen de scheldedijk door te trekken, met BRUGGEN over de noordlaan!!! Ik kan me dus volledig vinden in de plannen, maar met als eindpunt dus de noordlaan. Een ander probleem: hoe maakt men een doorgang voor plezierschepen aan de denderdijk ( scoutsplein) ?? Gewoon openmaken? een sluis? is die er perse nodig als men het verval van de dender goed kan regelen aan de bestaande mondingsluizen??? Als dit alles mogelijk is opent dit deuren voor riviertoerisme die dan vanuit Temse tot in de binnenstad kunnen varen in plaats van nu ver van het centrum aan de scheldedijk af te meren. Er liggen hier dus voor het toerisme volop kansen die de triestige kortzichtigheid van de bewindsploeg in de jaeren 70-80 tot haar proporties herleid nl tabula rasa, waarna De Batselier het over nam.

  8. Een sluis aan het scoutsplein moet voldoen, uiteindelijk heb je de Tijsluis vlakbij. Het water volledig doortrekken zodat het er aan de Noordlaan terug de Schelde ingaat zit er niet in. Hiervoor is de kostprijs te hoog omdat men dan daar ook een grote sluis zou moeten bouwen om het binnenwater te beschermen van de getijden van de Schelde.

    En wat ze met de Noordlaan gaan doen, op de voorgestelde plannen loopt het water door net tot aan de dijk, dus ook onder de Noordlaand. Of ze dat gaat uivoeren is een andere vraag. Maar daar zullen het alleszins vaste bruggen zijn en geen ophaalbruggen dus die leveren geen extra hinder op. De enige hinder zal er zijn tijdens het aanleggen van die bruggen.

Geef een reactie