Zoek

Binnenstad moet veiliger worden voor schoolgaande jeugd

Dendermonde – Het is uiteraard al langer dat onze stad bekend staat als een scholenstad. Dit houdt onder meer in dat het bij het begin en het einde van elke schooldag behoorlijk druk is aan de verschillende schoolpoorten. Het stadsbestuur heeft maatregelen klaar om de veiligheid van de zogenaamde ‘scholenas’ te verbeteren.

Deze ‘as’ loopt van de Geldroplaan, Zuidlaan, Begijnhoflaan, Sas, Prudence Van Duysestraat, Zwarte Zusterstraat, Beurzestraat, Em. Van Winckellaan, Kerkstraat en Onze Lieve Vrouwkerkplein. De gemeenteraad keurde alvast het voorstel goed om de Kerkstraat en het Onze Lieve Vrouwkerkplein opnieuw in te richten en om een ontwerper aan te stellen om een globale visie uit te werken voor de volledige herinrichting van deze scholenas.

Bart Van Malderen, Schepen van mobiliteit: “De stad wil hiermee de verkeersveiligheid voor het schoolgaand verkeer verhogen en scholieren stimuleren om zelfstandig en op een veilige manier zich naar school te verplaatsen. Bovendien sluit de scholenas ook perfect aan op de stationsomgeving om het openbaar vervoer te stimuleren. Omdat de meest dringende werken in de zone Kerkstraat – O.L.Vrouwkerplein moeten uitgevoerd worden, zal die zone als eerste worden aangepakt.”

Met de herinrichting wil men “de vele ongevallen met fietsers naar omlaag te halen”. “Bovendien is de scholenas een uitstekend alternatief voor de nu al zeer drukke stadsboulevard Noordlaan – Leopold II-laan”, aldus Bart Van Malderen.

Select 2022Select 2022

Meer nieuws

Wereldwinkel Dendermonde steunt 11.11.11

Begin november is traditioneel de campagne-periode van 11.11.11. Dit jaar wil Oxfam-Wereldwinkel Dendermonde de actie op een speciale manier ondersteunen. 10% van

Eén reactie

  1. “Veiligheid ‘scholenas’ verbeteren.” Als ik denk aan meer veiligheid voor fietsers dan komt dit meestal in praktijk neer op scheiden van fietsen en auto’s, dus auto’s weren (wat ook in plan stadscentrum past, geen bezwaar) Maar tegelijkertijd moet het een alternatief worden voor de drukke ‘stadsboulevard’ . Hoe combineer je dus meer auto’s met veiliger verkeer voor fietsers? Bovenstaand bericht lijkt mij tegenstrijdige boodschap te bevatten…

    Als ik me niet vergis is de Kerkstraat nog maar recent opengebroken voor nieuwe rioleringen en ook het aanleggen van de Bib heeft voor verkeershinder gezorgd. Toch moeten Kerkstraat en OLV-plein dringend worden aangepakt… Kon dit niet meteen gecombineerd worden?

Geef een reactie