Zoek

“Je moet de passie hebben om van je ideeën een succes te maken”

Lebbeke – Yambla is een online toepassing die binnen een organisatie ideeën opspoort, verzamelt en daarna de kans geeft om verder ontwikkeld te worden. De start up van Lebbekenaar Yoeri Roels en Jordan Vermeir werd onlangs door Datanews genomineerd in de categorieën ‘Enterprise Collaborative Solution’ en ‘Start-up Company of the Year’. In september vorig jaar had Editie een gesprek met Yoeri Roels naar aanleiding van zijn keynote op het grootste marketingcongres in ons land.

“Jordan en ikzelf werkten bij een ICT-bedrijf aan verschillende projecten en het klikte van bij de start”, vertelt Yoeri. “Ik wilde al lang iets doen in mijn eigen tijd en toen ik aan de koffieautomaat collega’s ideeën hoorden uitwisselen was het snel beslist en zag Yambla het licht. Ik werkte ’s avonds en tijdens het weekend, maar dat was niet houdbaar en na zes maanden nam ik ontslag. Het was niet makkelijk om de zekerheden van een vaste job los te laten, maar het was zonder twijfel de beste beslissing die ik ooit nam. Je krijgt plots veel meer tijd om bezig te zijn met wat je echt graag doet. Hoewel ik nu langere dagen werkt dan ervoor, voelt dat niet zo aan.”

“Het is niet echt de juiste vergelijking, maar denk aan de ideeënbus in de bedrijfskantine”, vertelt Yoeri. “Alleen gaat Yambla een aantal stappen verder en worden ideeën, suggesties, tips, opmerkingen dankzij het toevoegen van een sociale dimensie naar een hoger niveau getild. Als ideeën voldoende steun – voldoende stemmen – krijgen binnen de organisatie worden ze gepusht naar het managementniveau waar ze eventueel kunnen opgepikt en uitgevoerd worden.”

Yambla heeft intussen al flink wat Belgische klanten. Dit komt omdat innovatie bovenaan de agenda staat van heel wat bedrijven en op welke manier kan dat beter dan vertrekken van de ideeën die binnen de organisatie aanwezig zijn. “Het gaat daarbij niet altijd om revolutionaire ideeën, soms betekenen kleine wijzigingen of aanpassingen een grote stap vooruit”, licht Yoeri toe.

“We hebben bijvoorbeeld een klant die Yambla gebruikte om een nieuwe kantoorruimte in te richten. Het personeel kreeg de kans om via Yambla suggesties te doen. Het gaf een enorme voldoening toen we daarna zagen dat de ideeën die we op Yambla hadden opgemerkt ook echt gerealiseerd waren.”

Over het geheim van Yambla’s succes zegt Yoeri Roels het volgende. “Je moet de passie hebben om van je ideeën een succes te maken. Je moet erin geloven en er 100% voor gaan ook al is je omgeving in het begin terughoudend zijn.”

Select 2022Select 2022

Meer nieuws

Wereldwinkel Dendermonde steunt 11.11.11

Begin november is traditioneel de campagne-periode van 11.11.11. Dit jaar wil Oxfam-Wereldwinkel Dendermonde de actie op een speciale manier ondersteunen. 10% van

Geef een reactie