Ros Beiaard wagenbouwer Bram: “De lat ligt hoger dan bij Tomorrowland en Studio 100”

0

Op vrijdag 14 februari, precies 100 dagen van de Ros Beiaardommegang, maake het Ros Beiaardcomité een uitgebreide stand van zaken op. Patrick Segers, de secretaris van het comité, lichtte het scenario en het programma toe. Patrick Feys, korpschef lokale politie Dendermonde, verschafte op zijn beurt uitleg over de veiligheid en de mobiliteit. Daarna werd nog een bezoek aan de werkhallen gebracht.

Na een inleiding van burgemeester Piet Buyse presenteerde regisseur Patrick Segers het scenario van de Ros Beiaardommegang. “Elke ommegang is een mix van oude en nieuwe elementen. Ditmaal ligt de nadruk op de Bourgondische periode, ongeveer van 1400 tot 1500. Na een ‘witte’ intro belicht het eerste deel die gouden eeuw, met onder andere de intrede van de Bourgondische Hertogen. Een periode waarin Dendermonde het recht kreeg op de eerste vrije jaarmarkt met veel dieren, een belangrijk economisch gebeuren toen en nu ook blijven er niet zoveel meer over”, vertelt Patrick Segers.



Deze vestigingsstad kende meerdere poorten. In het derde tafereel krijgt de minder bekende Steenpoort daarom een nieuwe praalwagen. De Lakenhalle werd wegens mindere tijden het Stadhuis, terwijl er wel een nieuw Vleeshuis werd gebouwd. Na het tafereel ‘Stad van vrouwe Justitia’ volgt een tafereel over vrouwen aan de macht met een prachtige praalwagen van de OLV-kerk.

Het tweede deel brengt de sage van het Ros Beiaard en de Vier Heemskinderen in vijf taferelen. Hier mogen we echt spectaculaire nieuwe wagens verwachten. Reynout krijgt een paard, terwijl Malegijs, de ridder-magiër en kwelduivel van Karel de Grote, de 4 Heemskinderen nog kan bevrijden, zal na de belegering van Montalbaen toch het Ros geofferd worden voor de vrede. De trieste praalwagen ‘Het Ros Beiaard sterft’ hebben jullie al eens gezien. Maar natuurlijk is het Ros Beiaard nog steeds springlevend voor De Dendermondenaren.


Het derde deel is de Ros Beiaard trein met onder meer de knaptanden, de vernieuwde Walvis, ‘t Schipke, de drie gildereuzen Indiaan, Mars en Goliath en uiteindelijk het Ros Beiaard met de Vier Heemskinderen.

Getalenteerde wagenbouwers

Bij een blik achter de schermen van de wagenbouw blijkt dat de stad Dendermonde alles met eigen getalenteerd personeel uitvoert. Zelfs de meest complexe technische wagenontwerpen. Een team van een vijftiental mensen zal ongeveer zes maanden aan de slag zijn.

Wagenbouwer en coördinator Bram Buytaert heeft al heel wat ervaring, die hij nu voluit gebruikt om iedereen te verassen.

“De lat ligt veel hoger dan bij mijn vorige jobs bij Tomorrowland en Studio 100. De verwachtingen van de mensen zijn hooggespannen. Er zitten enkele technische hoogstandjes tussen. We zijn fier dat dit allemaal in eigen huis kan worden gemaakt. De wagens zullen soms groter zijn dan de vorige keer, maar we moeten wel rekening houden met de hoogte van de spoorwegbrug op de Mechelse Steenweg. Bepaalde wagens zullen daarom in stukken zullen getransporteerd worden. Er zijn nu al 7 wagens klaar en 8 andere zijn in opbouw. Eens de mechanische werken en schrijnwerken klaar zijn, verhuizen de wagen naar een tweede loods voor het schilderen en zo. Een paar weken voor de Ros Beiaardommegang moeten alle wagens klaar zijn.”

Van wat we al gezien hebben ziet het er veelbelovend uit.

“Als eerbetoon aan Jo Vermeir, een vorige wagenbouwer, zal zijn maquette van het stadhuis dat al tijdens Katuit werd gebruikt, herbruikt worden in een nieuwe wagen.”