Red-use wil het grootste groene merk van België te worden

0

Door de coronacrisis zijn veel horecazaken noodgedwongen overgeschakeld naar takeaway. Daardoor is ook het gebruik van wegwerpverpakkingen enorm gestegen wat op zijn beurt een impact heeft op het milieu. Om een antwoord te bieden aan deze groeide afvalberg versnelde het Dendermondse Durafast zijn plannen om een circulaire oplossing voor take-away restaurants te lanceren. Het concept wordt onder de merknaam Red-use begin volgend jaar getest en uitgerold.

Het Durafest verhaal begint in de zomer van 2019. Dendermondenaars Koen Heyvaert en Dieter Van Biesen steken samen met Gentenaar Johan Verrue de koppen bij elkaar om een oplossing te vinden voor evenementen die namelijk vanaf 2020 wettelijk verplicht worden herbruikbare bekers te gebruiken. Het trio ontmoet Daniëlle Ansoms uit Aalst. Met Roltex, de grootste Europese aanbieder van onder meer dienbladen, heeft zij een bewezen track record op het vlak van reusables; Tegelijk wordt ook de expertise van Jonas Goossens binnengehaald.

Ondertussen is ook Piet Maesschalck, Dendermondenaar en als tourmanager actief in de muziekwereld , het team komen versterken. Het team gaat in januari van dit jaar officieel van start onder de naam Durafest. Hun eerste grote evenement wordt de Ros Beiaardommegang waarvoor ze 600.000 herbruikbare bekers produceren. Maar dan gebeurt iets wat niemand had kunnen voorzien. De uitbraak van het coronavirus zorgt ervoor dat niet alleen de ommegang niet kan doorgaan, maar dat de volledige evenementensector in lockdown gaat. Zoals vaak wordt gezegd schuilt in elke crisis een opportuniteit. De plannen van Durafest om naast herbruikbare bekers ook herbruikbare verpakkingen voor take-away te lanceren komen in een stroomversnelling. “Door de Covid-19 pandemie hebben we de ontwikkeling van onze duurzame oplossing voor afhaalrestaurants naar voor geschoven”, vertelt Daniëlle Ansoms. “Toen we interesse bleken op te wekken bij onder andere restaurantketen Bavet en ook de stad Mechelen meewilde in het verhaal, was Red-use snel een feit.”

Win-win voor horeca én klant

Red-use wordt midden januari als eerste uitgerold in Mechelen. “We krijgen er de medewerking van het stadsbestuur en ook enkele restaurateurs springen mee op de kar”, vertelt Daniëlle Ansoms. “Elke verpakking krijgt een scanbare code waarmee het voorraadbeheer wordt vereenvoudigd. Er zal voor elke verpakking een waarborg worden gevraagd die wordt geregistreerd via een app. De klant kan de verpakking ofwel terugbrengen bij een volgende bestelling, maar kan die ook op vaste inzamelpunten of in een ander restaurant terugbrengen. Op die manier verwachten we dat het concept snel ingang zal vinden.”

“Net als bij onze andere concepten streven we ook bij Red-use naar een win-winsituatie voor alle betrokken stakeholders”, vult Koen Heyvaert aan. “De consument betaalt een kleine waarborg, die hij uiteraard terugkrijgt wanneer de pot wordt terugbezorgd. Voor de deelnemende restaurants worden de kosten van de wegwerpverpakking gebruikt om de logistieke en waskosten te dekken. Durafest ontzorgt dit proces van A tot Z. Als enige in de markt beschikken we immers over onze eigen wasfabriek, Profiwash, met meer dan 25 jaar ervaring in de sector.”

“Na de testfase in Mechelen finaliseren we ook onze eigen digitale app en zijn we helemaal klaar om het concept over heel het land uit te rollen. Daarbij zullen wij voor het logistieke deel zoveel mogelijk samenwerken met lokale sociaal geëngageerde partners om van Red-use het grootste groene merk van België te maken”, besluit mede-oprichter Dieter Van Biesen. “Het is onze bedoeling om telkens lokaal – stad per stad – onze herbruikbare verpakking te introduceren”, vertelt Koen Heyvaert. “Zo hopen we ook snel in onze eigen stad met het stadsbestuur en de lokale restaurants aan tafel te kunnen zitten.”