“Ook inzetten op verblijfstoerisme”

0

Dendermonde – Sp.a maakte een horecaplan op en stelde dat vorige zaterdag voor. Het uitgangspunt is dat Dendermonde een “zeer verscheiden horeca-aanbod” heeft en vooral moet inzetten op dagtoerisme én verblijfstoerisme.

“Met niet minder dan 130 zaken vormt de horeca ook een economische factor van formaat. Steeds meer mensen vinden er ook een job”, aldus Bart Van Malderen en Stéphanie De Maertelaere, die beiden het horecaplan voorstelden.

“Dendermonde heeft zich de afgelopen jaren duidelijk op de toeristische kaart gezet. Alsmaar meer toeristen uit binnen en buitenland bezoeken onze stad. Het komt er nu op aan om dit positieve resultaat ook economisch te verzilveren. Inzetten op verblijfstoerisme is de boodschap. Een verblijfstoerist telt voor zeven dagjestoeristen”, aldus Van Malderen en De Maertelaere. De partij stelt daarom een ‘menu’ met twaalf mogelijke maatregelen voor.

Administratieve vereenvoudiging, informatieverstrekking op maat van de sector, begeleiding van starters door de stedelijke dienst middenstand, betere begeleiding door de politie inzake problemen zoals drugs en geluidsoverlast, feestelijkheden in de deelgemeenten stimuleren, een vertegenwoordiging van de horeca in de stedelijke middenstandsraad en het verspreiden het label ‘kindvriendelijke zaak’ zijn enkele voorstellen.

“We ijveren voor een correcte en haalbare fiscaliteit die een leefbare en ‘witte’ horeca mogelijk maakt. Ook de stad kan daar een rol spelen. We geven één jaar vrijstelling voor starters”, klinkt het bij de initiatiefnemers van het horecaplan. “We leggen de lat voor iedereen gelijk door werk te maken van correcte vergunningen. Een proactieve en out-reachende benadering van het stadsbestuur zorgt voor oplossingen op maat, in een sfeer van vertrouwen.”

Daarnaast moet de stad blijven werken aan “een sterk toeristisch beleid” en de stadspromotie nog verder opvoeren. “Bijkomende hotelfaciliteit is een prioriteit. Een terrein voor kampeerwagens en het voorzien van fietshutten kan een nieuw publiekssegment aanboren”, zegt sp.a. “De dienst toerisme ontwikkelt verder een actieve promotie van Dendermondse restaurants in haar aanbod. Streekgerechten en producten worden actief gepromoot. De stad neemt zelf zo veel mogelijk streekproducten af en werkt bij voorkeur met lokale leveranciers. Recepties kunnen ook in het café om de hoek doorgaan.”

Tot slot wil men dat “de stad blijft verder werken aan kwaliteitsvolle publieke ruimte en gezellige pleinen. We voorzien voldoende parkeerplaatsen en fietsstallingen.”